Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.04.2013 10:29 - Re: ДИСБАЛАНСИТЕ НА БЪЛГАРСКАТА ИКОНОМИКА според krizata
Автор: krizata Категория: Бизнес   
Прочетен: 4569 Коментари: 7 Гласове:
8

Последна промяна: 11.04.2013 22:27

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 На 10 април 2013 г. Европейската Комисия направи Съобщение до медиите във връзка с наблюдаваните дисбаланси по страните-членки! (Интересен коментар на проф. Кръстьо Петков)

По този повод бих искал да припомня мнението ми отпреди година, именно по дисбалансите на българската икономика. 

 ДИСБАЛАНСИТЕ ПРОГОВОРИХА!

Сигналът, който се съдържа в заглавието на настоящата статия, едва ли е новина за специалистите, които следят отблизо  динамиката в развитието на националния стопански комплекс и на финансово-икономическите показатели в него. Метафората за говорещите дисбаланси е адресирана към друга - за съжаление рядко четяща -публика.  Имаме предвид  т.нар. политическа  класа и  по-специално, онези нейни кохорти, които периодично достигат до върховете на властта и получават правото да се разпореждат със съдбините на държавата. Към тях отправяме предупреждението: българската икономика продължава да затъва в кризата, привнесена и отвън, но в голяма степен рожба на собствена недалновидност (да не употребяваме термина „саботаж“) и упорито нежелание да се чуят предупрежденията на експертите, работещи професионално по икономическата проблематика (да се прави разлика от бенефициентите на различни грантове, изпълняващи задачи, често нямащи нищо общо с българския национален интерес).

Действително, причините за срива не  са само външни, свързани с институционалната ни принадлежност към ЕС. Факт е, че в обединена Европа от две години тече трудно удържим процес на верижни фалити в периферните икономики,  ерозиращи и ядрото на общността. Но българската икономика е придобила свой, високорисков кризисен  синдром, който  вече я вкарва в опасна низходяща спирала.

Когато говорим за кризисен синдром, имаме предвид комбинираното действие на няколко ключови дисбаланси в макроикономическата система на реалната икономика, дисбаланси, които продължават да се задълбочават, оставени да се развиват по естествен път, до скорошното им неминуемо експлодиране, с непредвидими последици за социално-политическия ред в страната.

Изключително е трудно да се говори за реална икономика в български условия, тъй като в последните десетилетия върху нея се стовари тежкият сатър на т.н. „пазарни реформи“, който имаше за задача да прекара през гилотината всичко що-годе конкурентоспособно, заплашващо спокойствието на нашите преки съперници на глобалните пазари.

Резултатът от този самоубийствен, за държавата ни процес, е пълната ни деиндустриализация, загубата на голяма част от трудово-квалификационния потенциал на нацията, оттеглянето от традиционни пазари, завоювани преди това в тежки битки със сериозни транснационални корпорации по всички части на земното кълбо!

Днес страната ни разчита за своето „развитие“ на т.н. „еврофондове“, но да не забравяме, че тези многомилионни инвестиции реализират най-вече чуждестранни технологии в различни области, без да дават какъвто и да било шанс за развитие на собствена научно-технологична база, способна да се превърне в пряк конкурент на същите тези крайни бенефициенти по общоевропейските програми.

Не по-порочна е практиката на чуждите „български“ банки да финансират единствено и само потреблението на домакинствата, като тази целенасочена политика в голяма степен стопира всякакви опити за развитие на националния производствен потенциал, по пътя на създаването на предприятия, в състояние успешно да се конкурират на пазарите на ЕС.

Всеки може да потвърди, че самата идея да видим в масов порядък български продукти на германските или френските, или полските пазари изглежда крайно утопична, поне в рамките на днешната парадигма за развитие, възприета у нас.

Тази липса на национална стратегическа политика за реалния сектор на икономиката, ни вкарва в спиралата на вечно догонващите, без каквато и да е перпспектива дори за момент да съкратим изоставането. Днес изглежда кощунствено дори да се споменава историческият факт, че в определен период от стопанската си история България имаше по-големи обеми индустриално производство от двете ни южни съседки, Турция и Гърция, взети заедно!

Известен резултат е, че за последните две десетилетия на непрестанни реформи, страната ни загуби повече свои граждани (най-висококвалифицираната част), отколкото жертва по време на всички войни, водени през XX век.

Ако не се потърси промяна в тези структурни дисбаланси, всякакви други конюнктурни дискусии и палиативни решения, в една или друга област на стопанския и обществен живот, ще са само поредното разочарование при продължаващото ни пропадане в бездната на стопанската разруха.

За съжаление, всякакви опити да се фокусира вниманието в тази посока на разсъждения, среща напълно организираната съпротива на добре отглежданата кохорта от лобисти на чужди за страната ни корпоративни интереси. На България й се отрежда ролята на третостепенна дестинация за алкохолен и нискобюджетен туризъм, като това се разбира от всички, само не и от кръговете, вземащи решенията в стопанската област. А това вече навежда на някои съвсем конкретни изводи!

Що се касае до производните, от деиндустриализацията на страната ни, финансово-кредитни дисбаланси, могат да бъдат отбелязани следните по-важни моменти:

Първият дисбаланс е между паричните резерви и потребностите от покриване на текущи и извънредни плащания.

Двукратната редукция  на фискалния резерв на практика елиминира неговата стабилизираща роля : веднъж заради необоснованото законово решение да се свали  санитарната граница до 4,5 милиарда лева; втори път, чрез волунтаристични  намеси в неприкосновени и стратегически фондове / национализацията на стратегическя резерв на НЗОК , изтеглянето на ресурс от фонд „Козлодуй, предстоящото деблокиране на Сребърния фонд и др./. Трескавите и хаотични действия на правителството за стабилизиране на паричния баланс само засилват опасенията от ликвидна криза на държавата. Имаме предвид сондажите и исканията за спешни заеми от европейски, близкоизточни и други потенциални кредитори.

Фактите  показват, че държавната хазна е изчерпана до степен, в която предстоящите след броени месеци плащания  по външния дълг ще се окажат непосилни. Вследствие на това за трети път в историята на прехода България може да се окаже в състояние на неплатежеспособност и пред  угрозата от международна изолация.

Вторият дисбаланс е между приходите и разходите в държавния бюджет.

 Сегашното правителство наследи бюджет със задължения към бизнеса и социалните фондове, които можеше да се изпълнят без особени сътресения в краткосрочен период. Разбира се, при условие, че бизнесът и реалната икономика бяха получили необходимата законова подкрепа и коректно отношение към поети и изпълнени договорни ангажименти. Вместо това правителството на ГЕРБ избра стратегията на незабавни и строги ограничения на публичните разходи. Което натрупа над 2 милиарда лева задължения на държавата и общините към бизнеса и доприне са за макроикономическата стагнация и масовото спиране на предприятия и дейности.

Днес ситуацията е още по-тежка. Формално погледнато, неизплатените договори на държавата и общините към бизнеса са четирикратно по-ниски /около 550 милиона лева/. Но в същото време републиканският бюджет натрупа над 2 милиарда лева задължения към НОИ, с което превърна временния финансов недостиг в първия стълб на пенсионната система  в тежък, хроничен дефицит.Паралелно с това правителството едностранно прекрати предвиденото в закона осъвременяване на пенсиите с индекса на инфлацията. Тихомълком беше отменен и ангажиментът за поддържане на определено съотношение между пенсиите и заплатите – отново във вреда на пенсионерите. От тези „операции” държавата икономисва милиарди левове, които ползва за поддържане на т.нар. нисък /клонящ към нула/ бюджетен дефицит.

Истината е, че неизплатените, т.е. присвоени от държавата пенсионни пари крепят бюджета; пенсионерите са донори на държавата, а не обратното. С всеки изминат ден това противоречие натрупва социален взрив, който рано или късно ще изправи пред сериозни изпитания привидната политическа стабилност в страната.

Третият дисбаланс е между двата основни източника на приходи в бюджета: косвените и преките данъци.

Съотношението между тях при формирането на приходите през 2011 г. е  70,4:29,6 / докато за ЕС-15 то е значително по-равновесно: 53,8% към 46,2%/. Причината за асиметричното разпределение у нас е ясна: хазартното въвеждане на плоския данък с рекордно ниски  10 процентни ставки. Което закова  постъпленията от корпоративния данък и от ДДФЛ на равнището от 2009 г.

При повторна рецесия и очертаваща се ликвидна криза , да намаляваш данъци и осигурителни вноски е не само хазартна политика /известно е в чий интерес е тя-на свръхбогатата олигархична прослойка/; това е политика, граничеща с безумие!

Отделно стои острият проблем за източването на хазната чрез контрабандни сделки. Въпреки отчитаните успехи от правителството, над 50% от трансграничната търговия продължава да е контрабандна, или се извършва по начини, позволяващи да се избягват митническите сборове. Според изчисления на експерти, загубите за бюджета от тази черна дупка са над 2 милиарда лева годишно. Контрабандата на наркотици не влиза в тази сметка. Известно е, че и тук България заема челно място в Европа /справка, неотдавнашният скандал в Австрия и Германия, прикрит у нас, с българската контрабанда на херион/.

Четвъртият дисбаланс е между официалната и неформалната икономика.

 През втората половина  на 90-те години официциалната стаистика съобщаваше, че делът на втората икономика е под 20%; в навечерието на кризата този дял беше около 30 %; специализираните изследвания показаха, че  в разгара на кризата делът надхвърли 50%. Днес първа в България е неформалната икономика, а официалният сектор мина на второ място. Само че статистиката , а и ведомствените отчети и управленските анализи, не отразяват  тази макроикономическа метаморфоза.

Днес българската икономика не е комбинация от бял и сив сектор  /за черния, криминалния сегмент стана въпрос по-горе/; националната икономика е посивяла тотално; и в много отношения /осигуряване на свежи пари, заетост, доставки, пазарни дялове и пр./ задава импулси и към официалния сектор. Негативният ефект е главно върху несъбраните приходи в бюджета и социалното осигуряване. Има обаче и положителни ефекти – неформалната заетост е спасително пристанище за стотици хиляди семейства, които иначе не биха оцеляли в кризата.

Петият дисбаланс е между заплащането и производителността на труда.

С този показател се спекулира непрекъснато. Неолибералните икономисти и значителна част от бизнеса системно проповядват една измислена теза: че заплатите в България изпреварвали в растежа си производителността на труда; че като цяло разходите за труд в България растат с недопустимо високи темпове /в това говорене и приглася ЕК /. Но статистическите изчисления, вкл. и тези на Евростат по мониторинговия механизъм,  не са коректни. В България масово се съкращават нискоквалифицирани, т.е. нископлатени работници. Размерът на съкращенията е огромен - за три години безработицата нарастна над два пъти, главно за сметка на споменатия контингент. Обяснимо е, че при такова възходящо преструктуриране на заетите средната заплата ще се повишава. Но този тренд в никакъв случай не означава, че агрегатната сума за заплати в България се е увеличила и че делът на работните заплати в БВП расте с изпреварващи темпове спрямо средното равнище в ЕС.

Истината е, че участието/делът на капитала и труда в БВП системно се променя, но в полза на капитала. Показателят, измерващ това съотношение, според разчетите на синдикални експерти,  е достигнал безпрецедентно ниското равнище от 15 на сто компенсиране на труда. Което показва, че традиционният проблем за ниската цена на труда, генериращ демотивация и неравенство, е изострен до крайност. Разкъсването на връзката „заплащане-производителност на труда” вече си казва думата, в контекста на намаляващата конкурентноспособност на българската икономика. От недоплатена и немотивирана работна сила не може да се очаква да даде високопроизводително и качествено производство.

Всеки от посочените дисбаланси се появи преди или по време на първата фаза на икономическата криза у нас. По всеки от тях са ставали публични дебати.

Проблемът днес е в това, че е достигнат момента, когато не паралелното и единичното, а комбинираното действие, т.е.взаимодействието  на макроикономическите дисбаланси генерира нестабилност.

 Което изисква да се приложи комплексно лечение, да се атакува синдрома на кризисното заболяване. Ако държавните институции, /на първо място правителството/ , както и социалните партньори се забавят, очертаващата се тенденция за втора рецесия, преминаваща в депресия, при паралелна ликвидна криза, ще има катастрофални последици за българската икономика.

Кои са инструментите на споменатото комплексно лечение?

В областта на макроикономическата стратегия това е: неотложно вкарване в действие на стимулиращ пакет от мерки за оживление на реалния сектор / главно на средния и дребния бизнес/; технологичното обновяване; образованието и научните изследвания. България следва да преподпише Фискалния пакт, като се пресъедини към клаузите в четвърта глава, както и да приеме своя програма за реализиране на икономическите приоритети, приети  от Съвета на Европа /1-2 март, 2012 г. в Брюксел/.

 Що се отнася до нужните инвестиции, вместо хаотичните искания /наподобяващи международна просия/ следва д се избере и одобри от парламента стратегия, която би заложила на стратегически външен заем, придобит на капиталовите пазари, или заем от държава, с разполагаем инвестиционен ресурс и стратегически интереси в региона на Югоизточна Европа. По-голямата част от осигурения свеж ресурс би трябвало да се концентрира в национална инвестиционна банка, която да конкурира чуждестранните банки у нас и да раздвижи кредитния пазар.

В областта на публичните финанси и бюджета. Фискалната стабилност следва да се пази, но в допустими и икономически обосновани граници. Според международни и български икономически експерти, поддържането на бюджетен дефицит  около 2 % от БВП и на дозирано покачване на външния дълг до 25% няма да навреди на националната икономика; обратно, ще генерира здравословни импулси към вътрешното потребление, производството и услугите, заетостта.

Отделно стои неизбежната корекция в данъчния модел. Предстоящото изработване на проекто-бюджета за 2013 г. и на индикаторите за средносрочно развитие, са подходящ повод за експертна /неполитизирана/ дискусия относно избора на вариант за въвеждане на прогресивно-подоходен данък, съобразен със спецификата на българските  публични финанси. Най-препоръчваният вариант е стъпаловидно въвеждане на няколко промени: необлагаем минимум при ДДФЛ /през 2013 г/; тристепенна скала на същия доход от 10, 15 и 25%, приложена от 2014 г.; респективно умерено повишаване на ставката  при корпоративния данък, на осигурителните вноски.

Даваме си сметка, че подобни идеи ще предизвикат остри възражения сред средите на пазарните фундаменталисти, които имат подавляващо влияние върху управляващото мнозинство. Но неолибералните мерки и експерименти, препоръчвани от тях, вече достигнаха своя предел - като степен и дълбочина на негативно въздействие. Българската икономика имаше добри резерви, потенциал и перспективи за развитие през първата половина на миналото десетилетие. Вместо растеж на конкурентноспособността, днес същата тази икономика демонстрира тежка обремененост със структурни диспропорции и се задушава от хроничен недостиг на инвестиционен ресурс.

 Колко време още трябва да мине и какви жертви трябва да дадат бизнесът, работещите, пенсионерите и младите поколения, за да се докаже несъстоятелността на неолибералната доктрина? В  плен на която България е вече две десетилетия!

Източник!



Гласувай:
8



1. stoedin - "Изключително е трудно да се ...
11.04.2013 12:52
"Изключително е трудно да се говори за реална икономика в български условия, тъй като в последните десетилетия върху нея се стовари тежкият сатър на т.н. „пазарни реформи“, който имаше за задача да прекара през гилотината всичко що-годе конкурентоспособно, заплашващо спокойствието на нашите преки съперници на глобалните пазари.

Резултатът от този самоубийствен, за държавата ни процес, е пълната ни деиндустриализация, загубата на голяма част от трудово-квалификационния потенциал на нацията, оттеглянето от традиционни пазари, завоювани преди това в тежки битки със сериозни транснационални корпорации по всички части на земното кълбо!

Днес страната ни разчита за своето „развитие“ на т.н. „еврофондове“, но да не забравяме, че тези многомилионни инвестиции реализират най-вече чуждестранни технологии в различни области, без да дават какъвто и да било шанс за развитие на собствена научно-технологична база, способна да се превърне в пряк конкурент на същите тези крайни бенефициенти по общоевропейските програми.

Не по-порочна е практиката на чуждите „български“ банки да финансират единствено и само потреблението на домакинствата, като тази целенасочена политика в голяма степен стопира всякакви опити за развитие на националния производствен потенциал, по пътя на създаването на предприятия, в състояние успешно да се конкурират на пазарите на ЕС."

Европейските фондове са предимно за инфраструктурни проекти, а не за високотехнологични производства.
Именно поради деиндустриализацията, ритуалното убийство на нашата промишленост, бягството на квалифицираната раб. ръка в чужбина и ниската степен на нашето средно и висше образование не може дори и да се помисли за инвестиции в съвременни високотехнологични производства. Няма необходимата база за това у нас, а и никой няма да ни го позволи, дори и да се опитаме да го направим. Развитите европейски държави не допускат развитие на съвременни, изпреварващи ги технологии в източно европейските държави. Можем само да си мечтаем за
цитирай
2. stoedin - степента на индустриализация, ...
11.04.2013 12:57
степента на индустриализация, която имахме преди 1989 г. Осъдени сме да бъдем бедните роднини на богатите запаноевропейски държави. То и между самите тях има неравенство в това отношение, което се задълбочава. Кой ще ни позволи на нас да вдигнем глава, особено в условията на тежка криза, което ще се задълбочава. Можем само да си чешем езиците и толкова.
цитирай
3. krizata - степента на индустриализация, ...
11.04.2013 13:15
stoedin написа:
степента на индустриализация, която имахме преди 1989 г. Осъдени сме да бъдем бедните роднини на богатите запаноевропейски държави. То и между самите тях има неравенство в това отношение, което се задълбочава. Кой ще ни позволи на нас да вдигнем глава, особено в условията на тежка криза, което ще се задълбочава. Можем само да си чешем езиците и толкова.


Ако чакаме някой да ни позволи тогава - никой!
цитирай
4. proffalion - Ако чакаме някой да ни позволи ...
11.04.2013 21:10
krizata написа:


Ако чакаме някой да ни позволи тогава - никой!

Г-н Хитов , вие ме запалихте преди три години да следя изявите на М.Л.Хазин , покрай него се приобщих и към икономическите възгледи и на Михаил Делягин и открих като най-точния анализатор в идеологическо отношение Борис Кагарлицкий. Та в битността си на читател и зрител на техните (и не само) медийни изяви поне едно ми стана ясно - според Хазин в момента в света има една глобална система на разделение на труда (с известни изключения КНДР например), така че именно там трябва да се впишем и как според вас се получава това за субекти с тежестта на България ? Нима наивно вярвате все още , че дори и най-родолюбивия политик би могъл да направи нещо ,което сериозно се отклонява от предварително отредените ниши. Много добре знаете как могат тук да се стъкнат елементарни етнически , религиозни , икономически и пр. конфликти и на тяхна база да се сатанизира и най-чистия човек. Така че волю неволю трябва да влезем в отредения ни парцел от световната икономическа парадигма . Всички виждаме какъв ъгъл са ни отредили , а именнно земеделие - зърнени и технически(био-горива)култури , туризъм (секс и алкохолен) за разоряващата се средна европейскса класа, инфраструктура - изграждане и евентоално подръжка , добивна индустрия - доизчерпване на разработените и открити медни и златни залежи , въглища ще добиваме само ако ги изгаряме в ТЕЦ1 и ТЕЦ3 . В общи линии това е . Колко население ви е потребно за горе изброените дейности 1-1.5мил. айде 2мил. и пак е по-добре от 9 без малко на 2 , ако си спомняте колко отреди на Русия починалата преди няколко дни М.Тачър (да гори в АДА) - 15 мил . Колкото толкова , ако не се разпадне цялата тази неолибрална антихуманна конструкция до тука сме . Ако поне 300-400 мил се отцепят и поемат по друг път вече ще има някаква алтернатива да се впишем в друга да се надяваме по-добра картина , но и тук съм съгласен с Хазин нещата по-скоро отиват към кафяво .
цитирай
5. krizata - Нашата група, в която влиза и Михаил ...
11.04.2013 21:30
Нашата група, в която влиза и Михаил Леонидович, от доста време обяснява, че глобалните елити се фрагментират и вече преследват интереси, които в много случи са диаметрално противоположни! И в тази връзка България съвсем не е обречена - иска се само разбиране на тези процеси! Затова и работим активно по въпроса!
Приятелски поздрави!
цитирай
6. krizata - БСК: Икономиката в колапс, работят само спекулативните финанси:
13.04.2013 18:43
http://banks.dir.bg/2013/04/12/news13617667.html
цитирай
7. dimat - уважаеми,събеседници,
15.04.2013 17:28
Чета ви,поразбирайки малко и неразбирайки много,но,за съжаление,ситуацията ми напомня на един виц: Някакъв военачалник,попитал подчинения си,защо по време
на сражението не са стреляли.Подчиненият ,отговорил: "по десет причини".
"и кои са те?"-попитал военачалника..."ами,първо,нямахме патрони",отговорил подчинения..."е,останалите девет причини,няма защо да ми ги посочваш"-отговорил шефът.
И при вашия разговор,май е така..Говорите си,какво трябва да направи народът...
а,народа,си "отива",няма го,като патроните.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: krizata
Категория: Други
Прочетен: 3842092
Постинги: 785
Коментари: 6084
Гласове: 7250
Архив
Блогрол
1. Икономическата криза слага края на една система
2. 5 (пет) цента за литър бензин!
3. Икономическата криза - шанс за възраждане на България
4. Китай – световна работилница, но само дотук?
5. Правителствата на Големите излязоха на път без изход
6. Дянков ни готви съдбата на Исландия
7. Параванът рейтингови агенции
8. Обама и банкерите кръстосват шпаги
9. България сама пожела да влезе в криза!
10. Барозу показа на Бойко "кой в България е шефът”!
11. Да поумуват, да помъдруват, пък да си ходят!
12. Светът – в рецесия или в системна криза?
13. Страхът от кризата
14. МВФ вече не е за ниска инфлация
15. България - Беларус: кой сега е номер едно?
16. Университетски преподаватели - за кризата у нас и по света
17. Mr Dyank_off и изпускащи парата вулкани
18. Безпътицата на монетаристката идеология
19. Някои от моите участия при легендарния журналист Валентин Фъртунов
20. Пред сп. Тема: Няма заговор за ръста на цените.
21. Искам да съм негър в щата Алабама...
22. Разпасаната либерастия
23. САЩ готвят спец операция срещу Европа
24. Капитализмът изживява последната си криза
25. Analyse comparative de l’Ukraine et de la Bulgarie
26. Национальная идея как фактор развития до и после индустриальной революции
27. Великое экономическое открытие Розы Люксембург. Почему оно было проигнорировано и какие перспективы оно открывает
28. Деглобализира ли се светът и как това ще се отрази на България?
29. Пред радио Пловдив на БНР - 29.11.11
30. Пред "Евронюз" с водещ Димитър Вучев