Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.11.2009 13:53 - Основи на икономическия растеж - 02
Автор: krizata Категория: Бизнес   
Прочетен: 7448 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 27.10.2017 21:08

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Възпроизводствен контур

Тоест, най-елементарният възпроизводствен контур[1] - този съвременен Робинзон, може да потребява само това, което е в състояние сам да произведе с подръчни средства. И нищо повече. Докато в нашето развито общество ясно можем да констатираме, че в своето ежедневие всеки от нас консумира много повече материални блага, отколкото самостоятелно може да произведе.

Представете си, ако трябваше сами да си „майсторим“ компютрите, телефоните, жилищата, колите... Дали щяха да ни стигнат десетина живота за това? И в колкото по-мащабна система за разделение на труда се намираме, толкова по-голямо е разнообразието от достъпни до нас продукти. Сигурно сте се питали защо в малкото подбалканско селце няма адвокати, икономисти, физици и таксиметрови шофьори? За да е възможно практикуването на определена професия е необходим „санитарен“ минимум от потенциални потребители, които във всеки един момент да осигуряват заетост на пълно работно време за съответния специалист в определената област.

Когато възпроизводствените контури са включвали до стотина свои членове, дори производството на каруци е било неизгодно[2], освен ако това е било поставяно като задача от ръководещите общността (вождът на племето; по-късно феодалът; допреди четвърт век - стопанските ръководители, които управляваха изграждането на инфраструктурата в редица „неефективни“ периферни региони на България[3]), при достъп до съответната технология, естествено[4].

Каруците произвеждани от обособен занаятчия на пълен работен ден, стават икономически целесъобразни едва след като потенциалният пазар достигне един минимален праг от възможни потребители[5], може би няколко хиляди селяни.

За да е възможно и целесъобразно производството на Трабанти (гордостта на източногерманската автомобилна индустрия в периода на социализма) е необходим пазар най-вероятно от няколко стотин хиляди потенциални потребители, докато за да се произвежда с гарантирана печалба (в дългосрочен период) едно широко разнообразие от луксозни автомобили като Мерцедес, БМВ, Ауди и т.н. е необходимо пазарът да осигурява няколко стотин милиона (и повече) потенциални потребители, които през 3-5 години да изхвърлят остарелите си модели (за доизносване в страните от бедния Изток), за да купуват иновативните такива, подкрепящи по този начин нови вълни от научни изследвания в компаниите-производители.

Според тази логика е очевидно, че възпроизводствен контур, наброяващ „само“ няколко стотин милиона членове (не всички сред тях са потенциални потребители) е невъзможно да осигурява продуктовото разнообразие на системи за разделение на труда, превъзхождащи го по този показател. По-старите поколения българи все още си спомнят искрящите погледи на „социалистическия“ нашенец при неговото докосване до невъзможните за производство в местни условия продукти като тези, които по онова време се предлагаха в „Кореком[6]“. Днешният млад човек няма как да усети „тръпката“ на тогавашните поколения платежоспособни българи от това да се сдобиеш на черно с дънки (работното облекло на трудещите се в западните страни), музика, алкохол, цигари, автомобили, битова техника и т.н. Разбира се, имаше и изключения от това правило[7], но като цяло мнозина икономисти още тогава отбелязваха, че българинът категорично отказва да купува родна стока (чието производство осигуряваше пълна трудова заетост за цялото население) при наличие на неин достъпен западен (производство в условия на по-висока степен за разделение на труда) аналог.

[1] Възпроизводственият контур представлява затворена икономическа система, в която всичко произведено вътре в нея за определен период се потребява изцяло в същия период.

[2] От гледна точка на пазарната логика.

[3] Инфраструктура, която днес в пазарни условия е невъзможно да се поддържа, поради твърде високата цена на нейното функциониране, изчислена спрямо броя на ползващите я потребители. Например, по една софийска улица за денонощие преминават хиляди автомобили (по германската улица – десетки хиляди), докато при същите разходи за поддържане по подобна улица в Родопите преминават само няколко десетки превозни средства (и значително количество дребен и едър рогат добитък).

[4] Същото важи и за всяка система за разделение на труда, поставила си за изпълнение специфични задачи като подготовка за война, ускорено повишаване на жизненото равнище на преобладаващата част от населението и други подобни цели, нямащи нищо общо с тези, поставяни от пазара.

[5] Подобни изследвания все още не са правени, което дава широк простор за работа на многобройните икономисти, и не само у нас.

[6] Верига от магазини, в които разплащанията ставаха в конвертируама валута (долари, германски марки и т.н.).

[7] Пишещият тези редове се сдоби с първите си дънки, след дълги увещания от френския му приятел, едва няколко години след като тази дотогава свръхдефицитна стока бе заляла българските битаци (с произход от съседна Турция).
----------------------------------
Продължение от този линк:
http://krizata.blog.bg/biznes/2017/10/04/.450604




Гласувай:
4



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: krizata
Категория: Други
Прочетен: 3834754
Постинги: 785
Коментари: 6084
Гласове: 7250
Архив
Блогрол
1. Икономическата криза слага края на една система
2. 5 (пет) цента за литър бензин!
3. Икономическата криза - шанс за възраждане на България
4. Китай – световна работилница, но само дотук?
5. Правителствата на Големите излязоха на път без изход
6. Дянков ни готви съдбата на Исландия
7. Параванът рейтингови агенции
8. Обама и банкерите кръстосват шпаги
9. България сама пожела да влезе в криза!
10. Барозу показа на Бойко "кой в България е шефът”!
11. Да поумуват, да помъдруват, пък да си ходят!
12. Светът – в рецесия или в системна криза?
13. Страхът от кризата
14. МВФ вече не е за ниска инфлация
15. България - Беларус: кой сега е номер едно?
16. Университетски преподаватели - за кризата у нас и по света
17. Mr Dyank_off и изпускащи парата вулкани
18. Безпътицата на монетаристката идеология
19. Някои от моите участия при легендарния журналист Валентин Фъртунов
20. Пред сп. Тема: Няма заговор за ръста на цените.
21. Искам да съм негър в щата Алабама...
22. Разпасаната либерастия
23. САЩ готвят спец операция срещу Европа
24. Капитализмът изживява последната си криза
25. Analyse comparative de l’Ukraine et de la Bulgarie
26. Национальная идея как фактор развития до и после индустриальной революции
27. Великое экономическое открытие Розы Люксембург. Почему оно было проигнорировано и какие перспективы оно открывает
28. Деглобализира ли се светът и как това ще се отрази на България?
29. Пред радио Пловдив на БНР - 29.11.11
30. Пред "Евронюз" с водещ Димитър Вучев