Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.03.2012 15:53 - Цените на горивата продължават да превземат нови върхове! Докога?
Автор: krizata Категория: Бизнес   
Прочетен: 5616 Коментари: 7 Гласове:
11

Последна промяна: 05.03.2012 15:57

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Наскоро мой приятел ми зададе интересен въпрос по темата за горивата и тяхното непрекъснато движение нагоре:

Често пътувам в Европа по работа – започна моят човек - В Хърватска цената на дизела е 2.10 лв наши пари. При положение, че горивото там се внася от Австрия как точно цената би могла да е толкова по-евтина?

Освен това - продължи той - аз също помня как при предишния бум на цените на горивата, на международните пазари, при нас тарифите скочиха много. А после, когато цените спаднаха пак с много, при нас почти нищо не поевтиня?

Какво толкова се е променило в производството на Лукойл за една година (например), та оставиха цените толкова високи? Щом всичко на Лукойл им е наред защо просто не представят точно кое колко струва в производството? За да сме наясно всички и да няма повече спекулации? Да разпишат всичко едно по едно и да видим!“

 

Сякаш от Лукойл чуха за нашите притеснения, защото отскоро те започнаха редовно да публикуват разчетите си, като дори се оказа, че по търговията си на дребно компанията работи с отрицателни маржове.

 

Да видим сега, стъпвайки на примера с Хърватска, защо нашите горива са толкова по-скъпи и  докъде ще ни докара всичко това!

 

Първото, което се набива на очи е, че австрийската рафинерия обслужва не само своите, но и пазарите на съседните страни, а това, от гледна точка на производството, си е бая сериозна икономия от мащаба!

 

Защото, едно е да прозвеждаш за постоянно свиващия се български мижав пазар и друго – твои потребители да са доста по-състоятелните австрийски и хърватски шофьори, които отгоре на всичко, си нямат свои Дянковци, които да късат от жива плът, дърпайки непрекъснато доходите надолу, чрез провежданата рестриктивна политика.

 

Ако бяхме с по-дебели портейли, а и Нефтохим активно изнасяше за други страни (по-пълно затоварване на производствените мощности), тогава цената можеше да бъде в десетки процента по-ниска.

Да не забравяме, все пак, че Лукойл е просто един частен монопол, който не желае да губи при никакви обстоятелства (за разлика от държавния – понякога), а пък ако прибавим и огромните суми за лобиране, спонсориране на партии и т.н., тогава ни става съвсем ясно защо от рафинерията биха предпочели да пуснат кепенци, вместо постоянно да продават на загуба!


За какво, по-конкретно, става дума?

 

Сега, когато паднаха оборотите (хората са в криза), производителят-монополист  не е склонен да слиза под планираните печалби и за да ги достигне, той не сваля цените до нива, които са били нормални за други периоди.


Да кажем, че през 2008 г. са продадени 1 млн. литра дизел по 2,00 лв./литъра или общо приходи от 2 млн. лв. Днес продажбите им са паднали до 700 хил. литра. Това означава, че за да си докарат същите 2 млн. лв. приходи, те трябва да продават по 2,60 лв. за литър.

 

И за тях това е принципно важно, защото разходите им не са намалели по никакъв начин, което кара началниците им често да избухват пред медиите, че е по-добре да не се произвежда, отколкото „да се върти“ на загуба!

 

Въобще, това, което става на пазара на горива е само една от многобройните последици, които ще ни докара все по-задълбочаващата се глобална икономическа криза (обилно подсолена от безумните мерки на нашите пишман-експерти)!

 

Частниците все по-трудно ще си докарват печалби, тъй като доходите ни ще продължават да се свиват, а ако няма търсене, кой побъркан ще тръгне да инвестира в някакво си производство – не е ли по-добре да се изнесат „честно спечелените“ милиони на някой Карибски остров и там да се чака краят на кризата?

 

А цените на горивата, че и на други основни стоки (справка хранителните продукти) ще продължават да подскачат все по-активно!

Големите световни играчи не спират да печатат долари и евро на наш гръб, които няма къде да „избият“, освен в потребителските кошници на тези, които още могат да си позволят да посещават магазините!

 

Това, че народът ни сбърка, като унищожи цялото си селско стопанство, тепърва ще става все по-ясно!

 

Остава само да се молим най-накрая да дойде така очакваното „просветление“, за да тръгнем по един нов път, преди да се е стигнало до окончателното затриване на иначе кадърната българска нация!




Гласувай:
11



1. ezra - Правят го защото могат, а и не са им ...
05.03.2012 16:00
Правят го защото могат, а и не са им вменени някакви социални функции-напротив.
Обаче без да искат могат да придобия ЕКО такива.:)
Темата горива дава възможност за различни ракурси- диаметрално противоположни и сами за себе си верни.
цитирай
2. krizata - Правят го защото могат, а и не са им ...
05.03.2012 16:04
ezra написа:
Правят го защото могат, а и не са им вменени някакви социални функции-напротив.
Обаче без да искат могат да придобия ЕКО такива.:)
Темата горива дава възможност за различни ракурси- диаметрално противоположни и сами за себе си верни.


И пак се връщаме към проблема, че ако искат могат и да не работят!
Няма печалба - няма производство!
Ако искате - който не е съгласен да си докара бай Тошо да му произвежда евтин бензин!
цитирай
3. ezra - Не мисля, че Бай Тошо или който да е ...
05.03.2012 16:11
Не мисля, че Бай Тошо или който да е друг Бай би ми/ви произвеждал по-евтин бензин. За сините ми очи ли да го прави?:)
Това с по-евтиното би могло да се случи единствено в условия на истинска конкуренция, а и не е вярна тезата Ви за непрекъснатият ръст.
цитирай
4. krizata - Не мисля, че Бай Тошо или който да е ...
05.03.2012 16:26
ezra написа:
Не мисля, че Бай Тошо или който да е друг Бай би ми/ви произвеждал по-евтин бензин. За сините ми очи ли да го прави?:)
Това с по-евтиното би могло да се случи единствено в условия на истинска конкуренция, а и не е вярна тезата Ви за непрекъснатият ръст.


Един Беларус, например, предлага по-евтин бензин от Русия, въпреки, че получава суровината от втората!
цитирай
5. анонимен - Имам карти на Лукойл и зареждам само ...
05.03.2012 18:11
Имам карти на Лукойл и зареждам само през уикендите с 8 стотинки по-малко.
И пак бягаме от главната причина. А тя е, че съществуват говедата от САЩ, които със своите авантюри объркват всичко в света, включително и цените на нефта. Снощи Обама пак се зъбеше и заплашваше със санкции и война. Как няма да се вдигат цените тогава.
цитирай
6. alexalexalex - Колега Кушел и Митко
05.03.2012 19:46
Кушеле,знаеш ли колко струва бензина в омразните САЩ ? :)))

Митко, за едно нещо си прав - Лукойл прави каквото си иска.
Но относно цените в различните държави - виж и акцизите де, не ми се рови, но някъде ги имаше.
Сравнявай без акциз, че иначе не е честно
цитирай
7. proximus - За по-ниските производствени р...
06.03.2012 09:18
За по-ниските производствени разходи от мащаби сте прав, но в крайна сметка никой не ограничава Лукойл да продава само на нашият пазар. Както Ромпетрол и Еко има развита мрежа и бази у нас, така и те могат да се пробват в Румъния и Гърция. Само че не могат да се преборят на тамошните пазари, понеже качеството на произвежданите горива е по-ниско (те си го знаят!)
Освен това сравнението с Хърватска не е особено адекватен, понеже те не са член на ЕС => акцизите им на горивата със сигурност са по-ниски от нашите.
А относно "мижавата" печалба на Лукойл-Нефтохим, мога да ви дам за пример и Е.ОН които също работят последните години почти на загуба, почти будейки съжаление... но за целта така здраво аутсорсват дейности към дъщерни немски дружества, на завишени цени че свят ще ви се завие. Залагам пари че и схемата с Нефтохим е подобна. Само че Бойко няма да излезе и изкара кирливите ризи на приятелят си Вальо Златев.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: krizata
Категория: Други
Прочетен: 3841519
Постинги: 785
Коментари: 6084
Гласове: 7250
Архив
Блогрол
1. Икономическата криза слага края на една система
2. 5 (пет) цента за литър бензин!
3. Икономическата криза - шанс за възраждане на България
4. Китай – световна работилница, но само дотук?
5. Правителствата на Големите излязоха на път без изход
6. Дянков ни готви съдбата на Исландия
7. Параванът рейтингови агенции
8. Обама и банкерите кръстосват шпаги
9. България сама пожела да влезе в криза!
10. Барозу показа на Бойко "кой в България е шефът”!
11. Да поумуват, да помъдруват, пък да си ходят!
12. Светът – в рецесия или в системна криза?
13. Страхът от кризата
14. МВФ вече не е за ниска инфлация
15. България - Беларус: кой сега е номер едно?
16. Университетски преподаватели - за кризата у нас и по света
17. Mr Dyank_off и изпускащи парата вулкани
18. Безпътицата на монетаристката идеология
19. Някои от моите участия при легендарния журналист Валентин Фъртунов
20. Пред сп. Тема: Няма заговор за ръста на цените.
21. Искам да съм негър в щата Алабама...
22. Разпасаната либерастия
23. САЩ готвят спец операция срещу Европа
24. Капитализмът изживява последната си криза
25. Analyse comparative de l’Ukraine et de la Bulgarie
26. Национальная идея как фактор развития до и после индустриальной революции
27. Великое экономическое открытие Розы Люксембург. Почему оно было проигнорировано и какие перспективы оно открывает
28. Деглобализира ли се светът и как това ще се отрази на България?
29. Пред радио Пловдив на БНР - 29.11.11
30. Пред "Евронюз" с водещ Димитър Вучев